News

Deprem Bölgesi Nakliye Firmalarından Mobil Kent Talebi

Supet

Kahramanmaraş’ta meydana gelen bir dizi yıkıcı deprem, özellikle Türkiye’nin ihracat endüstrisinde önemli olan bölgelerde uluslararası taşımacılığa önemli ölçüde engel olmuştur. Bölgede, yalnızca Hatay’da 500’den fazla yük şirketi ve 8.500’den fazla kamyon bulunmakta. İhracat sevkiyatlarının neredeyse durma noktasına gelmesiyle, kamyon şirketleri işlemlerini takip etmek için acil bir mobil şehir kurulmasını talep ediyor.

On binlerce insanın yaşamını kaybettiği depremler, başta Hatay ve Gaziantep gibi ülkenin dış ticaret taşımacılığında önemli konuma sahip illerde ve tüm Türkiye’de ihracat taşımacılığını olumsuz etkiliyor. Bölgede faaliyet gösteren 500’den fazla yük şirketi ve Türkiye’nin önemli bir kamyon ağırlığı ile birlikte, depremler ihracat sonuçlarını neredeyse tamamen durdurmuş durumda. Şubat ayı ihracat rakamlarında yansıyan bu yavaşlama, 11 ilde %43 düşüşle 985 milyon dolar gerilediği gözlendi.

Deprem bölgesinde hasatların durması ve TIR’ların çalışmıyor olması, özellikle meyve ve sebze ihracat endüstrisi için endişe verici ve önümüzdeki aylar için sorunlar ortaya çıkarabilir. Hatay’daki Gülsan International Freight’in sahibi ve Uluslararası Taşıyıcılar Birliği (UND) Başkan Yardımcısı Kemal Gül, bölgenin ve endüstrinin durumunu basın açıklaması ile anlattı.

Gül, bölgedeki yüklenmiş kamyonların sürücüleri tarafından terk edildiğini, bazı araçların hala çalışır durumda olduğunu bildirdi. Sürücülerin birçoğu ailelerini ve evlerini kaybetmişler ve ilk 10 gün kayıp kişileri aramakla geçmiştir.

Bölgedeki Gümrük Danışma Müdürlüğü binası, çökmüş olmasına rağmen konteyner ofis olarak açılmıştır, Gül’e göre sadece gümrük ofisinin hiçbir şey yapamayacağını ve tedarik zincirinin tümünün, taşıyıcılar, ihracatçılar ve gümrük acenteleri dahil, derhal yeniden kurulması gerektiğini belirtti.

Kemal Gül konuşmasında şu sözlere de yer verdi: “Bazı şeylerin kıymeti yaşanmadan anlaşılmıyor. Bu deprem değil büyük bir felaketti. İlk 5-6 gün enkazda sevdiklerimizi aramakla geçti. Elektrik yok, su yok, internet yok, telefon çalışmıyor. Yemek yok, diş fırçalayıp tıraş olamadık. Ben bunları yapamadığımı düşünürken diğer tarafta binlerce can enkaz altında yardım bekliyordu ve hiç bir şey yapamıyorduk. İlk 72 saat her enkazdan yardım çığlığı yükseliyordu. Kayıplarımızı 20’nci günde morgda bulduk. En ağır faturayı Antakya ödedi, şehir yok artık. Maddi açıdan bakarsak 50 yıl geri gittik. Evimiz, işimiz, eşyalarımız, dünyamız yok oldu.”

Deprem illerinin nakliye gücü ile ilgili rakamlar ise şu şekilde;

  • Depremden etkilenen 10 ilin 2022’de Türkiye’nin 254,2 milyar dolarlık toplam ihracatının yüzde 10,9’unu, yani 27,6 milyar dolarlık kısmını gerçekleştirdi.
  • Bölge ihracatının 11,2 milyar dolarlık kısmı Gaziantep,

6,2 milyar dolarlık kısmı Mersin,

4,1 milyar dolarlık kısmı Hatay,

3,1 milyar dolarlık kısmı ise Adana tarafından gerçekleşti.

  • Bölgede yaklaşık 500 uluslararası nakliyat firması bulunuyor.
  • Hatay ve Gaziantep TIR parkı olarak öne çıkmakta.
  • Hatay’da 8 binin üzerinde TIR bulunuyor.